Ramadhan Ini..


MU’AZ BIN JABAL DENGAN KISAH AMALAN YANG NAIK KE LANGIT


Mu'az bin Jabal berkata Rasulullah s.a.w. telah mewasiatkan kepada saya mengenai sepuluh perkara...
Dari Muaz, Rasulullah SAW bersabda:

“Puji syukur ke hadrat Allah SWT yang menghendaki agar makhluk-Nya menurut kehendak-Nya, wahai Muaz!”

Jawabku, “Ya, Sayidil Mursalin.”

Sabda Rasulullah SAW, “Sekarang aku akan menceritakan sesuatu kepadamu yang apabila engkau hafalkan (diambil perhatian) olehmu akan berguna tetapi kalau engkau lupakan (tidak dipedulikan) olehmu maka kamu tidak akan mempunyai alasan di hadapan Allah kelak.”

“Hai Muaz, Allah itu menciptakan tujuh malaikat sebelum Dia menciptakan langit dari bumi. Setiap langit ada satu malaikat yang menjaga pintu langit dan tiap-tiap pintu langit dijaga oleh malaikat penjaga pintu menurut ukuran pintu dan keagungannya.”

“Maka malaikat yang memelihara amalan si hamba (malaikat hafazah) akan naik ke langit membawa amal itu ke langit pertama. Penjaga langit pertama akan berkata kepada malaikat Hafazah,

“Saya penjaga tukang mengumpat. Lemparkan kembali amalan itu ke muka pemiliknya kerana saya diperintahkan untuk tidak menerima amalan tukang mengumpat”.


Thanks Cikgu Zuriati for this info.

So, Ramadhan ini, I'll try to lessen this super ugly habit with my girls friends. It's not like I love to bad-mouthing about others, but, I tend to tell the current issues surrounding us to my friends. Yeah, the current issues are technically including GOSSIP and all that.

Somehow, in our conversation, I never include any RUMOUR. So, kejadian FITNAH tidak berlaku di sini. We only speak the TRUTH. But still, tak boleh lari from mengumpat, kann?

I gotta state, LEBIH BAIK DIAM DARIPADA BERKATA MENGENAI PERKARA YANG SIA-SIA.

So, friends, let's enjoy our silent moment rather than chatting about other peeps.

Ramadhan ini, jomlah kita kejar keredhaanNya. And, kekalkan momentum itu even selepas Ramadhan. Peace.

No comments: